Adfærdsledelse erstatter forandringsledelse
- Små skridt skaber forandringer; store ændringer skaber modstand
- Pseudoarbejde – hvem er egentlig de ansvarlige?
- Engagement og inddragelse er altafgørende for succes
(Denne side er under udarbejdelse)
Små skridt eller store ændringer
x
x
Pseudoarbejdet – noget som vi alle skal være opmærksom på
Den pissegode leder tager begrebet ‘pseudoarbejde’ dybt alvorligt. Det er totalt spild af tid og ofte demotiverende for den, der skal lave det.
Antropolog Dennis Nørmark (forfatter til bogen Pseudoarbejde) skriver i hans bog nr. 2 ‘Tilbage til Arbejdet’:
‘Vores arbejde drukner i målinger, rapporteringer, møder, kontrol, dokumentationskrav og velmente, men overflødige initiativer, omstruktureringer og projekter. Alt sammen pseudoarbejde, der lægges oveni det rigtige arbejde og ikke efterlader sig noget værdifuldt.’
Pseudoarbejde er ‘arbejde, der ikke efterlader sig noget varigt og brubart aftryk i verden; arbejde, som ingen rigtig ville savne, hvis det forsvandt… fordi det faktisk ike behøver at blive udført.’ (ref. 1)
- Hvem er ansvarlig for ‘pseudoarbejde’ og ‘bullshit’ (at pakke ting ind i noget, der lyder fantastisk)?
Undgå at være en Bullshitter
Dennis Nørmark er også en varm fortaler for, at vi skal afskaffe det såkaldte Bullshit sprog. Bullshit gør det ved os, at xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx
Bullshit er [ref. 1] ‘..en ytring, der hverken er sand eller falsk, men har som hovedformål at overbevise og ligefrem manipulere andre til at tænke godt om bullshitteren og bulshitterens projekt eller til at dele hans eller hendes overbevisning‘.
Eksempel:
“We’ll wake up the world and lead the planet a little closer to the future” (CISCO’s CEO [ref. 1] ).
Det er primært den uerfarne leder, som bruger bullshit, og nu er du blevet opmærksom på det, så du undgår det selvfølgelig fra nu af. Den erfarne leder hviler mere i sig selv, og behøver ikke at imponere nogen med Bullshit sprog, men kan tale lige ud af posen.
Autentisk – det modsatte af en Bulshitter
Leise:
Min bedste oplevelse med det modsatte af Bullshit sprog var, når den daværende CEO for FLSmidth, Jørgen Huno Rasmussen, for jeg-ved-ikke-hvilken-gang skulle kommunikere endnu en fyringsrunde til de mange tusinde kollegaer (ja, det kaldte han os faktisk altid). Jeg oplevede 7 gode år i FLS og overlevede 8 fyringsrunder p.g.a. nedskæringer som følge af en stor ressession i verdensøkonomien. Så jeg oplevede Huno mange gange på ølkassen i den meget kedelige situation.
Huno havde en helt unik evne til at tale direkte til os i et sprog, som vi forstod. Jeg oplevede faktisk ikke en eneste gang, at han talte Bullshit. Det gjorde derimod mange af underdirektørerne, og det var måske med til at understrege, hvorfor det var Huno, som var vores CEO.
Hvor tit bruger du bullshit ordet ‘strategisk’?
Vidste du, at det kun er en ud af ti, der er i stand til at forklare, hvad ‘strategisk’ betyder.
Det viser undersøgelser iflg. professor Mats Alveson [2].
Måske er det på tide, at specielt management-konsulenter, og også vi andre, naturligvis, stopper med at bruge det udtryk. Men vi har efterhånden hørt det så mange gange i vores organisationer, at vi tror det kun er os, som ikke har helt styr på, hvad det dækker. Hvem tør indrømme det?
Referencer
Ref. 1: Dennis Nørmark, Tilbage til Arbejdet, 2020
Ref. 2: Mats Alveson seminar, at 8:50 https://www.youtube.com/watch?v=_nrbYiDSDMg&t=552s
Seneste kommentarer